12 september 2011

Eesti meediareklaamituru I poolaasta käive oli 36,7 miljonit eurot

TNS Emori reklaamipanuste monitooringu AdEx andmetel oli meediareklaamituru käive käesoleva aasta teisel kvartalil 20,4 miljonit eurot (320 miljonit krooni), mis eelmise aasta sama aja 18,8 miljoni euroga (294 miljoni krooniga) võrreldes andis tulemuseks ca 9% tõusu. Esimese poolaasta kasv oli aga 12,4%.

Meediatüüpidest näitasid kõige suurema tõusu interneti- (19,9%) ja välireklaam (17,4%), turu kasvutempost veidi kiiremini kasvasid ka raadio (10,6%) ning televisioon (9,4%). Printmeediast näitasid tõusu vaid ajakirjad (7,2%), ajalehed jäid aga samale tasemele kui eelmisel aastal samal ajal (0,1%).


Jätkuvalt on meediareklaamiturul kõige suurema osakaaluga telereklaam (33%), kuni eelmise aastani tavapäraseks liidriks olnud ajalehtede osaks jääb veidi üle neljandiku turust (26%). Jätkuvalt kõige väiksema osakaaluga meedia positsioonil on ajakirjad (7%).

Esimese kvartali suurimaks reklaamijaks oli esmakordselt sellele positsioonile tõusnud Elisa Eesti, kellele järgnes suurkorporatsioon Procter&Gamble ning ülejäänud kaks suurt Eesti telekommunikatsioonifirmat Tele2 Eesti ning EMT. Esikümnesse mahtusid veel kaks suurt joogitootjat Saku Õlletehas ja A. Le Coq ning tavapärased esikümnereklaamijad Rimi Baltic, Tallink Grupp, globaalne kontsern Unilever ning Selver.

Enimreklaamitud tootevaldkondade eesotsas on endiselt jaekaubandus ja mobiilside, võrreldes eelmise aasta sama perioodiga on oma positsioone parandanud autod, telekommunikatsioon ning ootuspärase suvise kategooriana ka alkohoolsed joogid. Ühiskondlike organisatsioonide ehk erakondade kümnes positsioon esimesel poolaastal reklaamitumate tootevaldkondade seas pärineb esimese kvartali valimiste ajast.

Käesoleva aasta algusest kaardistab TNS Emor ka otsepostireklaami, mille kogukäibeks teises kvartalis tuli ca 1,5 miljonit eurot (23 miljonit krooni), mille lisamine traditsioonilisele meediareklaamikäibele annab laiema pildi reklaamikäivetest ning laiendatud summaarseks turumahuks ca 21,9 miljonit eurot (ca 343 miljonit krooni).

Antud ülevaade põhineb igapäevasel TNS Emori Adexi reklaamimonitooringul, mille trükimeediat ja televisiooni puudutavad andmed fikseeritakse ja kodeeritakse erialaspetsialistide poolt. Kokku kaardistatakse 46 ajalehte, 57 ajakirja ja 14 telekanalit. Muid meediaid kirjeldavad andmed pärinevad meediaomanikelt saadud ilmunud reklaami täpsusega "deklaratsioonide" põhjal. Kogu andmestik kogutakse hinnakirjale tuginevalt, antud tulemuste analüüsi puhul on meediatüüpide lõikes arvutatud eeldatavad tegelikud hinnad, et anda täpsem hinnang turu suurusele ja trendidele.

TNS Emor on igapäevaselt kaardistanud Eesti meediareklaamiturgu aastast 1994.